De pet food industrie staat onder druk
In 2003 publiceerden wetenschappers het genenbestand van de standaardpoedel Shadow, een paar jaar later gevolgd door de volledige genetische sequenties van de boxer Tasha.
Tegenwoordig zijn genetici bezig met het genenbestand van katten - onderzoekers en pet food marketers zijn bezig om hoogstaande diervoeders aan te passen aan de klanten.
Marion Nestle, professor aan de Universiteit van New York City, die zich bezighoudt met voeding, onderzoeken van levensmiddelen en openbare gezondheid vertelt dat het onderdeel is van een bredere trend in de voeding: complexiteit en individualisatie.
"Binnenkort kan iemand waarschijnlijk een genetisch profiel samenstellen van je dier en dat gebruiken bij het voorschrijven van remedies. In hoeverre dit accuraat en bruikbaar zal zijn, blijft een onbeantwoorde vraag."
Diervoeding op basis van het genenbestand van betreffend dier kan zich ontwikkelen tot het ultieme, individuele dieet voor huisdieren.
Het kan ook hetzelfde lot ondergaan als de mislukte samenwerking tussen Carnation en Upjohn, die in 1985 hondenvoer met anticonceptiemiddelen probeerden te verkopen.
Noot Ignit. Marion Nestle is een opmerkelijke vrouw, die in een interview met Elsevier Voedingsmiddelen Industrie van 23 augustus 2007 stelde:
"Gezondheidsclaims zijn net als de doos van Pandora. Je kunt er beter maar niet aan beginnen want zij zijn zonder enige uitzondering misleidend."
Professor Nestle ziet twee voerstromingen bij de Noord Amerikaanse honden en katten. Ze lopen parallel aan de opleiding van hun eigenaren en hun opvattingen over voeding:
1. 5 tot 8 procent met een hogere opleiding en een jaarinkomen boven
Deze groep gaat zelf steeds meer over op organisch, lokaal of regionaal geproduceerd voedsel en luxe levensmiddelen. Ze zal nog betere en nog versere voeding die nog beter smaakt aan de dieren geven.
2. 92 tot 95 procent met een lagere opleiding en een jaarinkomen onder US$ 70.000.
Hun huisdieren eten industriële voeders, gemaakt van bijproducten die gekookt worden tot een steriele, stroperige massa en onder grote druk in de vorm van een botje of ander figuurtje geperst worden.
Volgens een rapport van de National Research Council in Washington worden de brokken daarna gedroogd en besproeid met minuscuul kleine druppels vet, eiwitten en smaakstoffen die bij het product passen.
Het eindresultaat ziet er uit als de industriële maaltijden van hun eigenaren.
Door research voor haar nieuwe boek "Wat huisdieren eten" werd ze attent gemaakt op de vele nieuwe bedrijven, die voeding voor huisdieren maken: "Ik heb net kennis gemaakt met iemand uit Colorado, die een topkwaliteit voer maakt van bison."
Deze nieuwe diervoeders vinden hun weg naar de markt. Veel ondernemers hebben ontdekt dat er een manier is om honden en katten te voeren – zonder afhankelijk te zijn van:
de verwerkingsindustrie,
de chirurgische ingrepen van wetenschappelijk onderzoeken of
het afval van de biobrandstofproductie.
Voor hen is er een pet food revolutie gaande.
Volgens Nestle is de drang naar ander pet food onderdeel van een bredere beweging, die verandering wil brengen in de manier waarop mensen eten:
"De pet food beweging is fundamenteel. Het is een combinatie van de bewegingen op het gebied van eerlijk voedsel, voedsel uit de eigen regio en het welzijn van slachtdieren.
Door deze sociaal-maatschappelijke beweging staat het geïndustrialiseerde systeem op het punt van verandering. De nieuwste trends hebben te maken met de kwaliteit van de natuurlijke en organische ingrediënten en waar deze ingrediënten precies vandaan komen.
Dit zet enorme druk op de standaardbedrijven van de pet food industrie om te vertellen waar zij hun spullen vandaan halen."